advertisement

13 KELEBIHAN LECITHIN

Lecithin? Apa ke benda lecithin ni.. Isshh.. dulu, I tak tahu pun lecithin ni apa. Kalau sebut pasal Vitamin C, kalsium senang la.. Tapi lecithin ni apa sebenarnya..

Haa mari sambung baca kalau u ols pun kategori tak tahu. 



Lecithin ialah lemak.. LEMAK? Ehh!. Lecithin dinamakan "pengemulsi semulajadi" kerana mempunyai sifat melekat lemak.. Ok, dengan kata mudahnya, lecithin menyebabkkan lemak terapung kat dalam darah dan seterusnya mencegah lemak dari melekat kat dinding membran. 

Lecithin tak boleh dihasilkan oleh badan tapi ianya diperlukan oleh badan. jadi mana nak dapat? Ianya boleh didapati antaranya pada kuning telur, jagung, dan soybean

Tahu tak, Soybean Lecithin is the richest cholesterol-free source of lecithin. Dan yang paling best tu Lecithin Shaklee adalah berasaskan soybeans.

Kelebihan Lecithin


1. Lecithin bertindak sebagai pelarut lemak, kolestrol, dan triglycerides. Kolestrol yang tinggi berisiko terkena penyakit seperti high blood pressure, stroke, penyakit jantung dan arteri yang mengeras. Jika berhadapan dengan masalah ini, adalah disyorkan oleh pakar, bekalkan lecithin up to 6000-7000mg sehari.

2. Bertindak sebagai pengemulsi lemak (memecahkan lemak). Hah, ini fakta, lecithin mampu membakar lemak lebih cepat jika disertakan dengan senaman yang bersesuaian.. Jika u ols bercadang untuk ini, pengambilan yang sesuai ialah 4000mg sehari.

3. Lecithin membantu penyerapan zat2 penting dari saluran darah ke dalam sel2 badan. Tanpa lecithin yang mencukupi membran sel akan mengeras dan ini menyukarkan proses penyerapan. Banyak faktor yang menyebabkan membran sel mengeras seperti bahan2 kimia, metak, dadah, food additive, etc. Jadi adalah keputusan bijak jika menambahkan pengambilan lecitin.

4. Lecithin membantu mengurangkan atau mencegah penyakit berkaitan hati.

5. Lecithin membantu fungsi saraf, ianya sebahagian dari unsur yang mengelilingi fiber saraf. Tanpanya mestilah fungsi saraf kurang efisyen. Mereka yang menderita akibat fibromyalgia, tekanan, PMS sebaiknya menambah bekalan lecithin secukupnya.

6. Lecithin membantu sistem imunisasi dengan membalut sel darah merah kita dan seterusnya memberi perlindungan dari serangan virus, gerns, bakteria. Tambahan pula, struktur lecithin itu sendiri melindungi sel dari teroksida.

7. Lecithin juga dikenali sebagai makanan otak dan saraf. Ia membantu sel otak berkembang, penting dalam saraf impuls dalam otak. Sekiranya seseorang mengalami masalah ingatan/nyanyuk, disarankan mengambil sekurang-kurangnya 7000mg sehari bagi membantu memulihkan sistem ingatan.

8. Jika u ols ada masalah imsonia, mungkin kandungan lecithin anda berkurangan kerana lecithin juga dikatakan sumber hormon neurotransmitter dimana ia menggalakan proses tidur.

9. Ianya sangat berguna kepada mereka yang mempunyai implikasi seperti alergi, hay fever, asma,bronkitis dan emphysema. Ini kerana, lecithin adalah asid lemak perlu dalam penjagaan paru2 kerana kebolehannya mencairkan mukus dan mencegah iritasi.

10. Lecithin bertindak sebagai pelincir bagi joint(sendi2) dan membantu dalam penjagaan tisu buah pinggang.

11. Lecithin juga diperlukan untuk menghasilkan rambut yang sihat, berkilat, kulit yang lembut dan gebu serta membantu mencegah eczema.

12. Ianya juga berguna dalam mengurangkan atau mencegah PMS dan gejala2 menopause. hal ini kerana ianya diperlukan untuk menghasilkan pelbagai hormon seperti epinephrine.

13. Lecithin bersama unsur-unsur lain digunakan utk membuat BILE.. Bile ni fungsinya plak mencairkan lemak dan pengemulsian ini memudahkan penyerapan zat2 seperti vitamin A,D,E dan K ke dlm badan

Itu sahaja kelebihan lecithin yang dapat I senaraikan. Anda nilai sendiri penting atau tidak lecithin terhadap tubuh.





Jika berminat untuk mendapatkan suplemen semulajadi serta berkesan boleh hubungi

Syida Hashim   
011-21421925




8 comments:

  1. Banyaknya kelebihan dia...sampai 13 haaa :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak sangka plak..padahal kenal lecithin tu ngan shaklee laaa.. tak sangka part of our nutrien

      Delete
  2. banyak juga kelebihan dia ye.. saya ada lechitin ni. tapi x termakan makan lagi...

    ReplyDelete
  3. Bagus jugak manfaat lecithin ni... :)
    Sha terlalu banyak ubat untuk ditelan sampai nak amik supplemen macam ni pun tak mampu... takut berlaga2 ubat dalam badan ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. oohh yaa.. sedara sya pun macam tu..lepas dpt nasihat doktor, dia gantikan bebrapa suplemen yg sama fungsi dgn ubat2 doktor..Alhmdulillah dia semakin cergas berbanding bnyak ambik ubatan hospital dulu..
      Vitamin semulajadi dengan sintetik mmg lain

      Delete
  4. tahu tak lecithin ni ada tak dalam makanan lain selain soya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kuning telur, jagung..lain2 sila google..hahaa

      Delete

Komenlah sikit apa-apa pun. Jangan lupa tinggal jejak sekali, senang nak terjah balik..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...