advertisement

9 Jenis Masalah Rambut

Sebelum ni I ada kongsikan kuiz kononya nak uji keadaan rambut kita laa.. Boleh refer sini dulu sebelum habiskan entry ni. Sebenarnya kuiz tu I copy dari majalah, ada beberapa soalan yang macam tak kena dengan jiwa I. Tapi saja malas nak ubah. 

Kuiz tu tak ada apa pun, just for fun. Mari i kongsikan kat u ols beberapa jenis kerosakan rambut yang biasa kita dengar. Ke ada lagi yang tak tersenarai. U ols boleh topup kat bawah. 

Rambut yang rosak dan kurang sihat memang akan merunsingkan kita. Tambahan pula, ianya digelar mahkota buat kaum hawa. Mesti tak mau kan, kalau botak. 

Penjagaan rambut dan penjagaan kulit kepala perlu seiring kerana, jika kulit kepala bermasalah rambut juga akan bermasalah. Begitulah sebaliknya. 

Jangan muka ja cantik, tapi rambut hampeh. Tapi kalau rambut cantik muka plak hampeh, ? Hehe.. 

Antara masalah rambut dan kulit kepala

1.       Rambut kering dan rapuh. Rambut kering akan membuatkan rambut kelihatan kusut, malah mudah kusut. Apabila rambut kusut, rambut sukar diurus dan mudah putus apabila disisir.

2.       Rambut bercabang. Rambut bercabang ialah dimana hujung rambut yang rosak akan terbelah sepanjang dua hingga tiga sentimeter.

3.       Rambut dan kulit kepala berminyak. Rambut yang nampak basah dan berminyak.

4.       Rambut berbuah. Rambut berbuah adalah disebabkan hujung rambut terdapat benda asing berwarna putih atau hitam melekat pada hujung rambut. Ianya berlaku adalah disebabkan oleh bakeria yang tumbuh dan melekat kat rambut kita. 

5.       Kusam dan tidak bermaya. Rambut yang keperangan dan kelihatan kusam. Bukan disebabkan warna rambut, tetapi ianya berlaku secara natural sebab masalah tertentu.

6.       Beruban pada usia muda. Biasanya, rambut beruban adalah disebabkan proses penuaan. Akan tetapi, usia yang masih muda rambut telah beruban ianya adalah disebabkan masalah tertentu.

7.       Gugur dengan banyak. Rambut yang gugur dengan banyak tanpa mengira rambut baru atau rambut tua, mungkin akan menyebabkan botak atau nipis.

8.       Kelemumur. Kelemumur adalah masalah kulit kepala yang lembab. Kelemumur ialah sejenis jangkitan pada kulit kepala yang lembab dan berminyak.

9.       Kulit kepala gatal. Terasa gatal dan merimaskan.

Kesemua masalah rambut ni I pernah lalui kecuali beruban. Masalah yang susah sikit nak atasi ni ialah rambut gugur. Setiap masalah rambut ni, mempunyai rawatan atau cara mengatasinya yang hampir serupa.

Nak dapatkan rambut yang cantik dan menarik ni sebenarnya tak susah pun. Cuma rajin ngan tak la kita ni nak menjaganya. Disiplin tu yang penting. 




19 comments:

  1. masalah rambut yan no 4 7 8 9 ....sekarang tengah amalkan petua pakai limau nipis :-))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rambut berbuah? oh no.. stress kan.. susah nak hilangkan tu.. Pasal rambut berbuah ni akak, cuba keringkan rambut betul2. elakkan rambut berminyak. Avoid la minyak2 ni..sebab lagi lembab rambut, lagi teruk..
      Elok potong dlulah bahagian tu.. bagi rambut baru tumbuh.. :)

      Delete
    2. rambut berbuah? buah apa tu Suida...boleh mkn? heeeee

      Delete
  2. sy bermasalah rambut yg berminyak...kena selalu cuci kalau tak nanti cepat kelemumur....nsb baik sy suka cuci rambut....heheheh

    ReplyDelete
  3. Kalu rambut berbuah kena jolok pakai galah! He He He..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..habis digondolnya kepala nanti

      Delete
    2. jual la buah rambut tu barang sekilo....hahhahaha

      Delete
  4. Buah apa kat rambut tuhhh? He He He..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suida..sis JM nk Korea Melon boleh? ada tak?

      Delete
  5. rambut sis byk gugur tapi byk gak yg baru tumbuh . tu yg x botak tu ... heeeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. baguslah..rambut yg gugur tu rambut lama kot

      Delete
    2. Q Vee..okey gak ada yg nak tumbuh..ini gugur dh x nk tumbuh yg baru almost botak huhuh

      Delete
  6. skrg dah mula rasa rambut mula gugur.. hmm.. banyak berfikir kot, macam profesor.. heheh

    ReplyDelete
  7. kalau rambut berbuah...petuanya adalah cukur je sampai botak pastu bila tumbuh rambut baru mesti buah tu dh x de

    ReplyDelete

Komenlah sikit apa-apa pun. Jangan lupa tinggal jejak sekali, senang nak terjah balik..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...