advertisement

Sedu (Hiccup)

Sedu akan menyebabkan seseorang tidak selesa dan merimaskan. Kalau dulu-dulu masa kecik2, kalau sedu mak kita mesti letak tisu yang dibasahkan kat dahi kan. Tapi, apa kaitan?

Sedu bukan penyakit, tapi biasanya berlaku sebab sesuatu penyakit. Ye ke?

Mari I kongsikan kenyataan dari seorang doktor yang juga seorang blogger. 

Credit to Drzubaidi.com
Sedu (hiccup) terjadi apabila kita menarik nafas, diafragma tertarik ke bawah untuk membantu menarik udara masuk ke dalam paru-paru. Malah, apabila kita menghembuskan nafas, diafragma menolak udara keluar daripada paru-paru. 

Ada ketikanya diagfragma menjadi terganggu semasa kita membuat pergerakan menarik ke bawah dalam keadaan tersentap.

Akibatnya, kita menelan udara ke dalam kerongkong secara mengejut dan apabila udara berebut-rebut masuk itu melanggar kotak suara kita, maka terhasillah bunyi sedu (hip).

 
Punca sedu ialah makan terlalu cepat, minum air bergas atau arak, emosi yang tak stabil dan menelan terlalu banyak udara. Tapi kalau cuma berlaku beberapa minit tu kira normal lah.. 

Jika ianya berlarutan lebih dari 24 jam, sebaiknya berjumpa dengan doktor segera. Risau jika ada masalah lain yang timbul.

Ada juga terjadi ubat tertentu yang boleh menyebabkan tersedu, seperti digoxin. Tapi, ubatan ini diambil atas nasihat doktor. Jika teruk sangat, mintak tukar ubat je lah.

Penat juga kan jika hiccup ni lama2. Senak dada rasa nafas macam tak puas saja.


Antara cara untuk menghilangkan sedu. 

  • Tahan nafas selama beberapa saat. Pastikan duduk dengan tenang 
  • Segera minum segelas air suam atau makan sesudu teh gula atau madu 
  • Bernafas dalam plastik udara 
  • Tenangkan jiwa dan minda


P/s: Baru je lepas sedu masa taip entry ni. Terus google information masa tengah sedu. Senang kan sekarang, maklumat dihujung jari betul. :). Sesak nafas I u ols, dok tahan2 nafas sebab nak hilangkan sedu ni. dekat 20 minit jugalah sedu ni. Punca I sedu ni sebab, ntah tiba2 rasa senak kat dada, nak nafas rasa berat sangat, pastu sudah tersedu-sedu.. :D














31 comments:

  1. Dah ok ke sedunya, Syida? Kalau berlarutan minum air pudina suam :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah kak Farrah comel.. :).. Mana nak cari pudina.. xpernah jumpa.. huhu

      Delete
    2. amik ubat gigi pudina bancuh ngan air..hehe

      Delete
    3. haha.. tak sanggup minum air ubat gigi.. :D

      Delete
    4. Beli kat market la. Then cucuk2 tanam. Senang hidup asal cukup air. Leh buat teh pudina, makan ngan laksa,... :)

      @Sal - bancuh ubat gigi pudina kan,..nanti sedu keluar buih!

      Delete
    5. hahaha...kan orang ingat kena sawan plak..

      Delete
  2. tq info...akak paling tak suka sedu kalau dikhalayak ramai...malu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan.. pastu jgn cakap..klu tak bunyi lagi kuat bila sedu

      Delete
  3. klu tgk drama korea tu , selalunya org akan sedu bila nak thn malu ... eh , betul ke ayat ni ... heeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahah kalau sedu camtu, obatnya sergah je ;)

      Delete
  4. rasa nya budak2 yg sedu kan syida, cucu kaknoor kadangkala sedu jugak tapi tak lama lah, minum air pun dh hilang kan

    ReplyDelete
  5. Pernah tersedu-sedu dalam kelas masa kat uni dul. Malunyaaa xx

    ReplyDelete
    Replies
    1. wat derk ja.. hehe.. jgn cakap.. nanti bunyi kuat keluar

      Delete
  6. orang Melayu suka cakap kalau sedu ni tandanya nak besar..haha.kte percaya je dulu

    ReplyDelete
    Replies
    1. org kita memang 'pandai'.. hehe

      Delete
    2. Kalu org tua yg sedu? Nak beso cemana plak? Ha ha ha...

      Delete
  7. kalau bdk2 sedu..letak tisu basahkn air letak kt dahi

    ReplyDelete
  8. selalu juga kena ni...tapi tak penah tpikir nak solve kan
    dalam otak bayangkan...beso aku sat lagi! hehe

    ReplyDelete
  9. sedu? Suida....tolong demo hhiihi

    ReplyDelete
  10. tenang jiwa dan minda tu mcm mana?

    ReplyDelete
  11. tersedu time blogging ye Suida terus buat research hehe bguih.. dpt kami tambah info..

    CT penah dngr.. kalo sedu kita bleh suruh org sergah kita.. kita pun pura2 la trkejut nnt.. mesti hilang.. CT da practice few times dgn mak.. kalo kami kami sedu mmg tau da standby nak sergah..

    ReplyDelete
  12. org tua2 kata...kalau sedu..curik telur ayam...tp xtau pa kaitan dgn sedu hahahahhaha

    ReplyDelete

Komenlah sikit apa-apa pun. Jangan lupa tinggal jejak sekali, senang nak terjah balik..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...