advertisement

Translator

Ada la kenalan kat sebelah ofice ni, pasangan suami isteri yang bukan warga negara. Si suami warga Bangladesh, si isteri warga Indonesia. 

Depa ni kahwin kat selatan Thai (kalau tak silap I laa). Pastu daftar nikah kat Kedah. Setelah sekian lama (bapa tahun ntah nikah), dapat la sijil nikah ni haaaa...



Tulisan jawi u ols. Jawi lama ni.. Habislah tak paham habuk pasangan suami isteri bahagia ni. hehe..

Di tanya sana, tanya sini, amenda lah ni kan.. menurut mereka, sijil ni di pos kepada mereka.

Pekerja Bangladesh company I ni tanya, tahu tak baca tulisan arab tu. 

Huh! arab. I pun jawablah, " Baca tau, paham belum tentu. hehe.. Ala u tau baca Quran, hah maksud U tau dak?" I bertanya camtulah kat dia sambil gelak2.

Dia pun bawak mai ini sijil laaa... 


" Laaaa... ni jawi bukan bahasa arab.. Tulisan jawi bacanya Melayu."..

Mujurlah I tahu baca jawi U ols.. Dengan jayanya I pun bacakan untuk dia. Sijil Nikah kata I, daftar kat Kedah eh!..

Di mintanya I buat satu salinan dalam bahasa melayu kakak tu tahu baca melayu, Indon kan.

Ok lah.. ni lah hasil



Sekarang ni, bukan semua orang tahu baca jawi. Habis, lafaz taklik tu pengantin lelaki buat camna? hafal kerr?

Maaf lah tak tahu sangat sal nikah kahwin ni.. I pun belum ada experience. Hal kawan2 atau sedara mara pun, bukan I nak sibuk2 tanya sangat. 

Macam I sendiri memang minat dalam penulisan jawi ni. So, masa ada peluang kat sekolah dulu, I cuba mahirkan diri dengan tulisan ni.

Sayang kalau langsung tak tahu. Bukan apa, Cina ada tulisan cinanya.. India pun sama.. Orang Bangla pun ada tulisan mereka. Kita Melayu? Tulisan jawi ni lah.. ;)

Dulu masa sekolah, Ustazah i memang support I dalam tulisan jawi ni. Dia siap hadiahkan buku belajar jawi. Pernah mewakili sekolah buat karangan dalam jawi. 

Bukan menunjuk kat U ols. Just nak bagitau, belajarlah jawi ni. tak rugi pun belajar tulisan al-quran ni. Walaupun bunyinya Melayu (bacanya melayu) tapi tulisan tu tetap sama tulisan Al-Quran. Alif, ba, ta..

~~Lama jugak tak guna tulisan jawi ni, rindu plak.. 
~~Bahasa Arab tak habis belajar (ruginya rasa)..

Tulisan jawi pun dah banyak perubahan.. Jawi lama ngan jawi sekarang, mudah baca yang sekarang lagi ..Mestilah kan, ikut zaman ;)



19 comments:

  1. :-)) baca jawi ok..tapi penulisan kurang..arab pun begitu juga....

    *** masa sek agama dulu selalu ponteng kelas arab..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. arab..bunyi je pandai, faham nye idok

      Delete
  2. Replies
    1. kacuk..muka bangla, kulit indon.. cerah.. hehe.. tapi dia cakap bangla..hehe

      Delete
    2. ok la tu..at least ada kacuk hahahaha

      Delete
  3. Alhamdulillah..syukur bila pandai bahasa jawi.. jawi sekarang ni pun dah lain dari zaman saya sekolah dulu..

    ReplyDelete
  4. pandai baca sikit-sikit aje
    tu pun kena mengeja sebab sekarang punya lain macam sikit ejaan
    terbelet lidah dibuatnya =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah..tergagap2 jugak nak membaca pun.. kurang guna

      Delete
  5. Bangladesh kahwin Indon? ni dah kira kacukan...bukan lagi Bangladesh tapi Bangladon

    ReplyDelete
    Replies
    1. anak depa hensem JM.. tapi tu lah, nk sembang susah, dia dok ckp bangla.. ngan loghat budak2nya..

      Delete
    2. Rasanya BALON lagi sedap... Kah kah kah...

      Delete
  6. macam mana lah rupa anaknya ye ... kat siam x de baca taklik kot ... 6thn sis dok sekolah agama tapi la ni ejaannya dah lain sikit lah ... heeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepala bangla... Bontot indon... Keh keh keh...

      Delete
  7. pergh jawi klasik lama u.. skrang ni kalo kat sek jawi moden tau.. so mmg seksa sket nk baca.. konon dipermudahkan tp mengelirukan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju! Jawi moden mengelirukan especially utk yang dah ada pendedahan jawi lama.

      Delete
  8. baca taklik kalau kt tpt sy xguna tulisan jawi...guna rumi....hihiihi....tp sy pon suka baca jawi...cuma skg ni ejaan jawi lain sikit tp masih boleh baca....yg best bila g KB leh baca jawi kat semua papan perniagaan kt sana....hehehehe

    ReplyDelete
  9. Dah lama tak baca jawi... Rase2 ingat lagi... Hi hi hi...

    ReplyDelete
  10. maaf yer ingin brtanya..nie sijil nikah asal ker?

    ReplyDelete

Komenlah sikit apa-apa pun. Jangan lupa tinggal jejak sekali, senang nak terjah balik..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...