advertisement

MAKANAN TAMBAHAN KETIKA HAMIL



Ibu yg hamil perlu mengambil lebih sumber nutrien berbanding mereka yang tidak hamil. Ini bagi memastikan perkembangan anak di dalam kandungan dan juga kesihatan ibu baik-baik sahaja. 
 
Pengambilan makanan tambahan ketika hamil sememangnya sangat digalakkan kerana ianya dapat memberikan kekuatan dan membantu ibu hamil mendapat kesihatan yang baik serta mengurangkan risiko kecacatan ketika hamil, kelahiran pramatang dan kekurangan berat ketikan bayi dilahirkan.

Tambahan pula, sekiranya ibu-ibu yang mengalami ‘morning sickness’ atau yang kerap muntah2 ketika awal kehamilan, mereka sangat memerlukan makanan tambahan. 

Malangnya, kebanyakkan mereka tidak mendapatkan bekalan nutrisi yg mencukupi kerana mereka kurang keyakinan atau tidak mengetahui bahawa pentingnya nutrisi yang cukup ketika hamil kerana mereka terpaksa berkongsi nutrisi dengan bayi mereka.


ANTARA NUTRISI PENTING KETIKA HAMIL


FOLIC ASID

Ianya sangat penting bagi perkembangan fizikal dan saraf bayi dalam kandungan terutamanya ketika awal kehamilan. Kekurangan nutrien ini boleh menyebabkan kecacatan kepada bayi atau bayi meninggal selepas dilahirkan.

Oleh itu, ramai pakar perubatan yang mencadangkan agar folic asid diambil sebaik saja selepas berkahwin kerana ada kalanya kehamilan berlaku tanpa dirancang.
Dos yang dicadangkan bagi wanita yang bersedia untuk hamil ialah 400 mcg sehari. Sementara wanita hamil memerlukan 1000 mcg sehari. 

IRON ( ZAT BESI)

Ianya penting untuk pembentukan sel darah merah. Sel darah merah berfungsi untuk membawa oksigen ke seluruh anggota badan. Ianya mengurangkan risiko kelahiran pra-matang. Iron yang tidak cukup juga menyebabkan hemoglobin (HB) rendah. HB rendah akan menyebabkan oksigen tak cukup disalur ke seluruh badan. Akibatnya, kulit menjadi pucat, lesu, malah boleh pitam. Jika keadaan lebih teruk apabila terjadinya anemia. Hal ini akan menyebabkan kesan kepada kandungan dan wanita itu sendiri.

Dos yang biasa dicadangkan ialah 27 mg bagi wanita hamil, manakala wanita yang tidak hamil memerlukan hanya 18 mg.

Bagi memastikan penyerapan iron yang lebih efektif haruslah mengelakkan pengambilan iron bersama dengan makanan berasaskan tenusu atau kalsium. Hal ini kerana kalsium akan menghalang penyerapan iron.

KALSIUM

Kalsium diperlukan untuk pembentukkan tulang dan gigi. Tanpa bekalan kalsium yang cukup, wanita yang hamil boleh terdedah kepada risiko preeclampsia yang mungkin membawa maut kepada ibu dan anaknya dalam rahim.
Ibu hamil memerlukan 1000mg kalsium setiap hari.

OMEGA-3

Omega-3 diperlukan untuk perkembangan otak, membentuk sistem saraf dan menjamin penglihatan yang baik. Sumber omega-3 yang baik adalah daripada ikan laut dalam seperti ikan salmon. Akan tetapi, ikan laut dalam dikhuatiri menyebabkan keracunan merkuri.

Dos yang dicadangkan oleh wanita hamil ialah 200-300 mg sehari.

Selain nutrien diatas, nutrien lain juga penting seperti vitamin C, A dan lain-lain. Apa yang diterangkan di atas adalah nutrien yang paling penting untuk diambil lebih daripada biasa oleh ibu-ibu hamil.

Sebaik-baiknya sebelum mengamalkan pengambilan sebarang suplemen ketika hamil, berbincanglah dengan doktor yang merawat. Pengambilan yang lebih mungkin memberi kesan negatif kepada tubuh. Doktor akan memberikan dos yang sesuai mengikut tubuh anda.
Sekiranya anda ingin mendapatkan suplemen anda, boleh hubungi saya untuk maklumat lanjut. Suplemen Shaklee dirumus khas sesuai untuk keperluan seharian anda. 


ANTARA SET YANG DICADANGKAN MENGIKUT BAJET ANDA:

SET A : VITAMIN B DAN VITA-LEA- RM 142.50
                 - set asas
                 - Folic Asid, iron dan multivitamin lain
                 - stabilkan HB

SET B : VITAMIN B, VITA-LEA dan ESP  -  RM 292.50
                 - untuk tenaga, ESP kaya protin
               
SET C : VITAMIN B, VITA-LEA, ESP, OSTEMATRIX, VITAMIN C DAN OMEGA GUARD - 
                  RM 578.25
              - untuk kesihatan optimum.
              - lengkap untuk keprluan ibu dan anak
              - omega guard ada omega-3

Setiap suplemen tahan sehingga 3-6 bulan. Anda boleh memilih mengikut bajet anda. Hubungi saya untuk konsultasi lanjut dan perbincangan. 

BACA INI UNTUK LANJUTAN:-
OMEGA GUARD      

ANDA JUGA MUNGKIN MEMINATI :-
SET PANTANG


  Jika anda berminat dan ingin order sendiri, boleh klik . Jika anda inginkan maklumat lanjut boleh hubungi saya. Nak saya orderkan pun boleh tanpa sebarang charge. 
Inginkan diskaun sehingga 20% boleh daftar ahli disini. Keahlian adalah seumur hidup.


https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=3dd420c40e25463497c9fbaabf8b4621



Pembayaran melalui kad kredit/kad debit sahaja. 


Dapatkan konsultasi cara makan melalui saya. Ini penting tau, dapatkan cara makan yang betul.
Konsultasi secara percuma 
Jom dapatkan supplemen semulajadi,dan selamat
boleh :-
follow saya di facebook Syida Hashim
atau page saya Alahai Vitamin
atau
hubungi saya syida hashim 01121421925
Email: syida_11@ymail.com
shaklee ID 1068905

No comments:

Post a Comment

Komenlah sikit apa-apa pun. Jangan lupa tinggal jejak sekali, senang nak terjah balik..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...