advertisement

KENALI PENYAKIT GOUT



Gout adalah sejenis penyakit disebabkan asid urik yang berlebihan di dalam badan. Asid urik ialah bahan kumuhan berasal dari sejenis protein yang dipanggil purin. Badan membuang bahan kumuhan ini melalui air kencing

 

Ia adalah penyakit yang dihidapi sejak dulu kala lagi. Sering dihidapi oleh golongan lelaki dalam lingkunga usia antara 30 hingga 60 tahun, gout adalah penyakit yang perlu diberi perhatian sewajarnya.
 

Mesti pun telah mendapat pendedahan meluas tentang ini, kebanyakkan kita masih tidak mementingkan pengambilan makanan seimbang malah sihat untuk kesihatan badan.



Gegala Gout


Biasanya ia menyerang ibu jari kaki, menjadi merah, panas, bengkak dan tersangat sakit.

Sendi menjadi bisa sehinggakan geseran dengan kain pun begitu menyeksakan. Serangan selalunya berlakau secara tiba-tiba.


Gout boleh menyerang sendi-sendi lain seperti buku lali, lutut, pergelangan tangan dan jari.

Lazimnya jika tidak dirawat boleh melarat sampai satu ke dua minggu. Sakit mungkin menyerang kembali selepas berminggu atau bulan.

 



Komplikasi Gout


Asid  urik boleh terkumpul di bawah kulit membentuk benjol yang dipanggil ‘tophi’. Dalam saluran urinari (air kencing), ia boleh berkumpul membentuk batu karang. Malah pengidap gout sering menghidapi penyakit lain seperti kegemukkan, darah tinggi, dan diabetes.


Rawatan serangan akut


·        Rehatkan sendi semasa serangan gout

·     >  Ubat anti radang berkesan mengurangkan sakit dan keradangan sendi. Tetapi ianya tidak boleh digunakan berpanjangan kerana boleh mendatangkan kemudaratan.

·         > Ubatan lain seperti colchicine. Namun pegambilanya harus mendapatkan nasihat doktor. Walaupun ianya berkesan ia boleh menyebabkan loya, muntah dan cirit birit.

·         > Selain itu, pengambilan steroid melaui preskripsi doktor. Lazimnya steroid disuntik terus ke sendi yang radang. Jika penghidap tidak boleh mengambil ubatan lain, penggunaan steroid agak membantu, akan tetapi ianya tidak boleh diambil berpanjangan.



Mencegah dengan suplemen


Cadangan suplemen Shaklee yang sesuai ialah seperti berikut :-



Gout kan asid urik tinggi, jadi Alfalfa membantu kurangkan asid urik melalui perkumuhan. Tambahan pulak, alfalfa bersifat alkali. 



Asid folik penting dalam metabolism nukleoprotin.



Menurunkan asid serum




Bagus untuk sakit dan bengkak.



Bagus untuk sakit dan bengkak. Mengandungi magnesium yg boleh membnatu pengecutan saraf dan otot. Manakala kalsium adalah bersifat alkali.



Kebanyakkan mereka yang mengambil vivix tidak akan mengamil suplemen lain kerana vivix membantu kesihatan menyeluruh. Kehebatannya terbukti mampu melawan penuaan pada tahap sellular dan lebih dari itu.

Untuk maklumat lanjut tentang suplemen ini, anda boleh hubungi saya. 




Konsultasi secara percuma 
Jom dapatkan supplemen semulajadi,dan selamat
boleh :-
follow saya di facebook Syida Hashim
atau page saya Alahai Vitamin
atau
hubungi saya syida hashim 01121421925
Email: syida_11@ymail.com
shaklee ID 1068905










No comments:

Post a Comment

Komenlah sikit apa-apa pun. Jangan lupa tinggal jejak sekali, senang nak terjah balik..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...