advertisement

MAKANAN GI RENDAH UNTUK PENGIDAP KENCING MANIS

Indeks Glisemik (GI) ialah panduan untuk menilai jenis karbohidrat dan kesannya pada paras glukosa darah. Untuk menilai GI pada sesauatu makanan, ia diberikan nilai daripada 0 hingga 100.

Nilai GI yang rendah semestinya adalah 0 manakala 100 dikira sebagai tertinggi. Untuk pesakit diabetes ( kencing manis), mereka sebaiknya memilih makanan GI rendah. 


Semua sedia maklum kan, pesakit diabetes mengalami masalah gula dalam darah yang tinggi. Jadi makanan GI rendah adalah makanan yang lambat menukarkan gula ke dalam darah. Lagi cepat makanan bertukar kepada gula, maka lagi tinggi kandungan glukosa dalam darah. Hal ni amat bahaya untuk pesakit diabetes. 

Bukan saja pesakit diabetes, malah pesakit jantung, darah tinggi mahupun kanser mereka jugak digalakkan memilih makanan GI rendah. Jika terpaksa makan karbohidrat yang GI tinggi sebaiknya makan sedikit.

Untuk yang sentiasa perasan sihat tu eloknya ambil langkah berjaga-jaga dari sekarang. 


Statement ni dari blog Dr Zabidi


Contoh makanan yang mempunyai nilai GI yang rendah dan tahap sederhana ialah, roti gandum, kekacang, buah-buahan seperti epal, orange, pisang, sayur-sayuran dan beras perang. 

Pesakit diabetes harus memastikan pengambil makanan yang kaya sumber vitamin B1, B2, B3, B6, biotin dan asid pantotenik membantu tubuh memetabolismekan protein, lemak dan karbohidrat kepada tenaga. Selain itu, mereka harus mengambil makanan yg mengandungi zink dimana ianya dapat membantu pengeluaran insulin.

Kesimpulannya, pesakit diabetes mesti mengamalkan pemakanan yang sihat serta karbohidrat komples atau nilai GI yang rendah supaya dapat mengawal kadar glukosa dalam darah.






Konsultasi secara percuma 
Jom dapatkan supplemen semulajadi,dan selamat
boleh :-
hubungi saya syida hashim 01121421925
Email: syida_11@ymail.com
shaklee ID 1068905

No comments:

Post a Comment

Komenlah sikit apa-apa pun. Jangan lupa tinggal jejak sekali, senang nak terjah balik..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...