advertisement

Hidup singkat, make it Berkat dan mati terhormat

Jangan hidup dalam "comfort zone" atau mediocre. Jangan rasa "selesalah sangat" dan settled for what you have.
Cari jalan untuk hidup 100x lebih hebat untuk memberi sumbangan 100x lebih dahsyat kepada ramai orang di luar sana.
Hidup singkat, make it Berkat dan mati terhormat.

Petikan diambil daripada facebook Dr Azizan Osman
 ________________________________________________________ 


Kenapa plak dah pagi-pagi buat entry siap ambik petikan kata-kata pakar motivasi hebat Dr Azizan Osman (DAO)? 

Sebenarnya, setiap pagi bila dah selesai semua urusan mengadap yang Maha Esa, saya akan scroll laju-laju Fb saya. Selalunya saya mesti jumpa post daripada DAO. Dia sangat positif. Untuk membuatkan hari-hari saya positif, saya akan membaca, mendengar dan bercakap sesuatu yang positif. 

Hidup yang positif akan lebih bahagia berbanding mereka yang asyik negatif ni. Tak percaya? Cuba anda amalkan. Bangun ja pagi-pagi, walau letih atau malas macam mana pun, cubalah tersenyum. jangan lupa baca doa bangun tidur (hihi).

Sebelum cuci muka, gosok gigi tu, senyum dan katakan "gembiranya hari ini" depan cermin, aura positif tu akan terus di serap dalam tubuh. Lontarkan sehingga keluar suara, bukan dalam hati. 

Sangat terkesan ok dengan kata-kata DAO tu. Jangan hidup dalam 'comfort zone'. Ye, ramai yang kononnya rasa selesa dengan hidup mereka sekarang. Kononnya la kan, pastu merungut itu ini. Usaha lebeih sikit tak nak.

"Hidup 100x lebih hebat dan memberi sumbangan 100x lebih dahsyat." 

Sungguh, duit bukan segala-galanya, tapi segala-galanya memerlukan duit. Camna tu? Apa benda yang kita buat tak perlukan duit? Nak makan, minum, tidur, semuaa la kena pakai duit. Yelah, nak tidur, mesti naka da pelapik(tilam, katil, bantal). Tak kan nak tidur membungkam ja atas tanah kan. Pakaian? nak beli pakai apa kalau tak ada duit. Nak ambik kulit kayu, daun? kait-kait jadi baju. Macam tu? Hidup zaman mana ni?

 ______________________________________________________________
"Ada orang melayu cakap, buat apa nak kaya sangat. Itu melayu yang layu. Kekayaan jika digunakan dengan betul boleh digunakan untuk bantu ramai ummat seluruh dunia selain dari di Malaysia. Lihat billionaire dunia berapa ramai yang bukan Islam tetapi philantrophist dan sentiasa menyumbang kepada mereka yang memerlukan, kita? Buat apa nak kaya sangat? Tapi kita asyik complain dengan hidup dan kewangan kita...." oleh DAO
_______________________________________________________________

Hidup ni sangatlah singkat. Buat lah sesuatu yang bermanfaat untuk agama, dan bangsa kita. Semoga hidup kita diberkati. Orang yang banyak memberi manfaat kepada orang lain adalah lebih baik daripada 1000 orang yang tak buat apa-apa.

Think positive, speak positive and act positive. 

Wasalam..


 
 

No comments:

Post a Comment

Komenlah sikit apa-apa pun. Jangan lupa tinggal jejak sekali, senang nak terjah balik..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...