advertisement

KETAHUI TIP MEREDAKAN KEMARAHAN

Sejak akhir-akhir ni, tak tahu lah kenapa asyik nak marah ja. Mungkin hormon tak stabil kot. Saya terjumpa satu artikel ni dari paper tentang tip untuk redakan kemarahan.

Untuk meredakan kemarahan dalam jangka pendek, kalau tengah berdiri lebih baik duduk, kalau duduk kita baring. Tarik nafas dalam-dalam. Minum air, api lawannya air kan. Bila marah memang berapi la kan. Bila marah, emosi jadi tak stabil dan wajah jadi tak berseri. Jangan biarkan emosi marah ni menguasai kita sebab marah ni bahaya, kadang-kadang orang sanggup membunuh asal dapat puas kan hati yang marah tu. Lepas tu menyesal tak sudah. 

Ketahui beberapa cara bijak untuk meredakan kemarahan

Walaupun banyak sebab yang boleh menimbulkan kemarahan, kita boleh alihkan kemarahan itu kepada sesuatu yang positif, seperti:

-Berjalan-jalan
Ketika sedang marah tinggalkan orang atau sesuatu yang buat anda marah. Cara macam ni akan buatkan kita hilangkan fikiran negatif.

-Menulis
Meluahkan kemarahan dengan menulis. Ini akan membantu mengeluarkan kemarahan yang kita hadapi. Tapi, jangan la kita menulis pada ‘facebook’, atau media sosial apa pun dengan perkataan yang tak elok tentang sesuatu atau orang yang anda marah tu. Hal ni akan merumitkan keadaan. Lagi satu, cara macam ni sangat la tidak elok ak perlulah nak hebohkan kepada semua orang, ianya tidaklah membantu sangat. Seeloknya tulis pada kertas, dan simpan untuk diri sendiri sudah.

-Berbincang
Jika susah sangat nak lupakan kemarahan tu dengan sesorang, ajaklah orang yang anda sedang marah tu berbincang, pastikan anda sudah tenang sikit

-Menjerit
Cubalah cara ni, dengan menjerit ia akan membuatkan fikiran anda menjadi tenang dan kemarahan hilang pelan-pelan. Tapi awas, jangan menjerit tak tentu tempat, tak pasal-pasal orang sekeliling kata anda gila pulak. 

-Jangan merosakkan barang
Tak payah la rosakkan barang-barang tu, tak guna pun. Kalau tabiat ni tetap diamalkan, habislah barang-barang semua rosak. Fikir-fikir balik, macam bodoh je, lepaskan pada barang kan.

-Nasihat
Dapatkan nasihat pada yang pakar kalau susah sangat nak lupakan kemarahan pada sesorang tu. Tapi kan jangan la minta nasihat pada yang tak sepatutnya, nanti ntah apa-apa la nasihat dia bagi. Jangan 
sampai merumitkan keadaan sudah.

-Beristifar
Kepada yang muslim tu, beristifar, zikir banyak-banyak. Sejuk kan hati yang tengah panas tu. Lagi satu, ambil wuduk.

Tu la tip mudah untuk redakan kemarahan, semoga ianya berguna kepada anda. Kita ni manusia biasa, sabar macam mana pun, kalau orang asyik uji kesabaran kita pun, lama-lama meletup juga kan. Tapi islam memang tak suka orang yang suka marah-marah ni. Sebab amarah itu membuatkan kira rapat dengan syaitan. So, keep calm and relax sudah.

Nasihat tu untuk saya dan juga anda. Kalau ada pernambahan, boleh lah share sama-sama kat bawah ni.

No comments:

Post a Comment

Komenlah sikit apa-apa pun. Jangan lupa tinggal jejak sekali, senang nak terjah balik..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...