advertisement

Jom Buat Cadar Sendiri, Saiz Single

Nak jimat dan lebih memuaskan kehendak, buat sendiri saja cadar. Yang penting keinginan dan rajin. Hehe.. Tak ada mesin jahit! Tak apa, u ols boleh jahit guna tangan pun hasilnya sangat awesome. Tapi dengan syarat, jahit kemas-kemas k, tak nak buat cincai mancai ye, baru hasilnya pun cantik. Tak gitu?

Malas! tak dapat nak nolong, pergi jelah beli yang siap.. Hehe..

Apa bahan yang perlu ada?

Bahan-bahannya adalah.......

> Kain. Kain apa nak guna ikut suka u ols lah. Yang biasa kain cotton je kan guna. 
    Saiz bergantung kepada tilam masing-masing. I guna 2 meter kain bidang 45
> Getah .panjang 1 meter.  Lebar getah kalau nak ok guna 1 inci. Tapi I guna getah setengah inci sebab guna         apa yang di rumah sahaja.
> Benang untuk menjahit.
> Mesin jahit. Kalau jahit tangan mestilah pakai jarum je.
> Jangan lupa pengukur.

Step 1.

> Ambik ukuran tilam dulu, lebar, panjang dan tebal.           
   Contoh:-
                     Lebar (L) 36"
                     Panjang (P) 75" 
                     Tebal (T)   4"


Step 2.

 Seterusnya ukur dan potong kain. Jangan lupa tambah basi 1" utk tebal tilam setiap arah.
   Contoh:-
                    P + (T + basi) = 75+(4+1)+(4+1)
                               = 85"
       * Begitu juga dengan lebar.

Step 3:

Ukur di penjuru kain  5"x 5". Potong bahagian tersebut seperti gambar.







Step 4: Jahit / cantumkan bahagian penjuru yang dipotong 4 segi tersebut.





Step 5: 

Kelim keseluruhan kain. Kalau tak nak kelim, boleh jahit tepi. Macam I tak kuasa nak hantar kedai untuk jahit tepi (sebab mesin jahit tepi tak ada), layur je dengan api. Hehe..


Step 6:

Potong getah kepada 4. Dapatlah setiap satu 0.25 meter atau lebih kurang 10". 
Ukur penjuru kain (yg nak letak getah), 9" kiri dan kanan. 
Tandakan titik tersebut. 
Jahit getah dari titik ke titik. 
(maaf gambar tak ada untuk cara ukur getah.Tapi step ni mudah ka sebenarnya.)


Dah siap jahit getah. i jahit getah selindung sebab getah kecik je lebar dia. :)


Tara dah siap pasang.. Ni katil kat Desasiswa USM.. baru2 ni berkampung disana..


Dan..dah siap.. Senang je kan? 

NK: selepas menghilang seminggu, entry tutorial pembuka cerita kembali.. Ada tak yg rindu? Hehe

36 comments:

  1. Bahan nak menjahit dah macam cara nak memasak! Ha Ha Ha

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak wat tutorial masak, macam x pandai..haha

      Delete
    2. patut buat video..lagi mantop!

      Delete
    3. xpayah la video bagai..haha..

      Delete
  2. Kelim kain tu ada macam kelim karipap? He He He...

    ReplyDelete
    Replies
    1. klu nak hujung kain macam senget2 wat la macam karipap..haha

      Delete
  3. Ok.. Good combination kaler... Pink & blue...
    * Jeling Jay Emm....

    ReplyDelete
    Replies
    1. cantik kan corak.. saja lah ingat kat u ols berdua...haha

      Delete
    2. ofcoz lah i suka kalau Pink n Blue tu...my baju raya Pink + Blue

      Delete
  4. rajinnya SYIDA...untung sapa jadi suami
    SYIDA :-P

    ReplyDelete
    Replies
    1. syida xpandai masak kak yan.. syida masak xmenjadi.. mgkin blh kot ni dari memasak

      Delete
    2. tak pandai masak x pe... pasor malam banyak! he he he...

      Delete
    3. sebab tu kedai mkn hafal dah..haha

      Delete
    4. Suida...perlu rajin belajar memasak...'ikat' perut suami..jgn nanti dia terpikat dengan penjual di pasar malam plak ahahaha

      Delete
  5. Replies
    1. mesti kak yan minat benda lain kan.. syida pun dlu xminat, rasa renyah.. la ni koi minat skit2

      Delete
  6. kalau tgk mcm senang jer...tp...bila la nk mencuba buat.....huhuhuuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. senang ja. nak potong bukan perlu pola pun..hehe

      Delete
    2. pola tu apa??? soklan apakah??? hahahaha

      Delete
    3. pola tu adik beradik POLA BEAR

      Delete
  7. adakah tu Desasiswa Bakti Permai???oh my, rindu USM..u ni buat I jiwa kacau.hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada laaa... mai la melawat klu rindu..hehe..

      Delete
  8. Cantiknya cadar dia! Mesti tido mimpi indah2 belaka :)

    ReplyDelete
  9. senang? berpinar juga mata nak pahamkan
    saya memang tak boleh buat benda gini
    kecuali kalau darurat kot =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. actually, senang ja.. tapi kalau yg xminat, bg mereka susah.. mom in law sis tukang jahit kan?

      Delete
    2. belajar tau dulu menjahit.. kelas KH hahaha.. tapi tau basic je la..
      macam Kak YY cakap.. for emergency..

      Delete
    3. at least CT leh jahir kain terkoyak pun jadilah...kalau nk baju kurung upah je dak Suida ni

      Delete
  10. ni kalo suruh CT yang jahit memang sampai kesudah tak siap.. hehe.
    memang tak reti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau x siap maksudnya bukan CT jahit tapi CT tgk je hahahah

      Delete
  11. step 2 tu kurang faham..basi tu apa?

    ReplyDelete
  12. bahan-bahan? dh mcm nak masak nasi lemak kih kih kih kih

    ReplyDelete

Komenlah sikit apa-apa pun. Jangan lupa tinggal jejak sekali, senang nak terjah balik..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...