advertisement

VITAMIN B KOMPLEK

Fungsi vitamin B adalah berbeza setiap satunya. Vitamin B ada banyak jenis sehingga disebut sebagai B-komplek. Ianya terdiri daripada  B1 (thiamin)‎, B2 (riboflavin)‎, B3 (niacin, niacinamide, vitamin P, vitamin PP)‎, B5 (asid pantothenik), B6 (pyridoxine, pyridoxal, pyridoxamine, pyridoxine hydrochloride)‎, B7 (biotin, vitamin H)‎, B9 (asid folik)‎, B12 (beberapa jenis cobalamin).‎ Vitamin bersifat larut air sama dengan Vitamin C. Banyaknya jenis vitamin B serta fungsinya yang pelbagai, secara dasarnya, kita hanya perlu mengetahui fungsinya secara umum cukup memadai. Secara amnya, Vitamin B bagus untuk fungsi otak dan daya ingatan.

Vitamin B antara vitamin wajib untuk kita ambil setiap hari. Kenapa saya berkata begitu? Jom ketahui fungsi B-Komplek


Antara Fungsi utama B-Komplek


1.  Menukarkan makanan kepada tenaga.

Untuk mendapatkan tenaga kita perlu mengambil karbohidrat, protein serta gabungan nutrien lain. Akan tetapi tanpa vitamin B yang cukup, makanan yg diambil tidak dapat ditukarkan kepada tenaga. Jadi, kemana perginya karbo dan protein yang kita ambil? 
Makanan tersebut akan bertukar kepada lemak dan termendap la dalam badan kita. Ini salah satu punca kita kegemukan dan kurang aktif. Badan jadi kurang bertenaga sebab makanan tidak dijana menjadi tenaga untuk keperluan kita.

2.  Meningkatkan fungsi otak dan mengelakkan gangguan saraf

Secara tdk langsung ianya dapat membantu mengelakan stress serta tekanan. Tambahan pula, ianya dapat mengurangkan masalah lupa dan meningkatkan keupayaan berfikir.

3.  Membina rambut serta organ lain yang sihat

4. Diperlukan untuk menghasilkan dan memperbaiki sel darah merah 

5. Meransang pertumbuhan terutamanya kepada kanak-kanak


Sebab itu lah saya kata ianya vitamin wajib untuk kita ambil, Fungsi yang dinyatakan hanyalah sebahagian kerana diterangkan secara umum. Bila kita rungkai satu persatu akan fungsinya, penuh lah entry ni ye.. hihi..







Jika anda rasa pemakanan yang diambil tidak dapat memenuhi keperluan vitamin dalam tubuh anda, adalah sebaiknya mengamalkan suplemen.









Konsultasi secara percuma 
Jom dapatkan supplemen semulajadi,dan selamat
hubungi saya syida hashim 01121421925
Email: syida_11@ymail.com
shaklee ID 1068905































No comments:

Post a Comment

Komenlah sikit apa-apa pun. Jangan lupa tinggal jejak sekali, senang nak terjah balik..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...