advertisement

RESEPI PUDING ROTI

Ni semua penangan FB kan. Mentang-mentang saya tengah puasa, banyak pulak resepi yang timbul. Geram lak saya, rasa nak cuba ja resepi ni. Saya memang suka makan dessert ni, kadang-kadang makan dessert mengalahkan makan makanan utama. Kalau p event apa-apa, first tengok dessert dulu. hihi..

Saya tak ingat lak saya ambik resepi ni kat mana. Malas lak nak cari.


RESEPI PUDING ROTI BAKAR

Bahan-bahan nya:-
ni anggaran utk 5-6 orang makan (ikut resepi asal saya ambik tu)

1. 5 kpg roti potong gardenia (ada yg saya baca kat resepi org lain, klu guna roti yg kasar/keras skit pn ok)
2. 1 sb mentega/butter
3. 1/2 cawan gula ( yg ni kna jgak ikut rasa masing2)
4. 3/4 tin susu cair ( saya guna susu full cream dutch lady)
5. 3 biji telur
6. 1/2 st vanila
7. kismis/buah-buahan kering

Cara membuatnya:-
1.


1. Sapu mentega pada roti, kemudian carik-carikkan dan letak dalam loyang pembakar.



 2. Putar susu, telur dengan gula sampai gula hancur.(Kalau nak lagi mudah, blend kan bahan ni)






3. Tuang bahan yg di putar tadi dalam roti. Biarkan dalam 10-15 minit sebelum dibakar. (tip yg saya dapat, rendam kan dulu roti bagi meresap elok, nak elakkan roti mengembang masa bakar nanti).
Kemudian taburkan buahan kering ( Saya guna kurma sebab masa tu kismis xdak)


4. Panaskan oven dengan suhu 200 dgree, pastu leh bakar selama 30-35 minit (sampai masak la). Saya guna microwave je, oven tak ada..hihi



Kemudian siap.. ni lah hasil percubaan pertama saya:-

Kecik ja ni sebenarnya, saya buat separuh ja pada resepi kat atas tu sebab nak makan pun 2 orang ja. Ngan housemate saya. Kononnya nak buat utk berbuka petang nanti. So selamat mencuba ye.


:)



No comments:

Post a Comment

Komenlah sikit apa-apa pun. Jangan lupa tinggal jejak sekali, senang nak terjah balik..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...