advertisement

CARA BERSENAM UNTUK PEKERJA DI PEJABAT





Sebagai seorang kerani akaun, mestilah masa banyak dihabiskan di depan komputer. Tambahan pula, saya ni gemar mengadap komputer dan handphone. Tabiat atau cara hidup ni sebenarnya kurang baik, sebab badan akan menjadi lembab atau kurang aktif. 

Walaupun sibuk dengan tugasan, memang tak dak alasan untuk tidak melakukan senaman. Bersenam ni sebenarnya mudah, tidak semestinya di gimnasium atau taman-taman rekreasi. Ia boleh dilakukan biarpun sekadar pergerakkan ringkas.

Walaupun sibuk macam mana pun, luangkan sedikit masa untuk bersenam. Walau sesibuk mana pun saya harap, anda baca lah artikel ringkas saya ni sampai habis.
Jom saya kongsikan beberapa cara mudah yang boleh kita praktikkan bagi diri sentiasa cergas.


·         Berjalan kaki.
Ianya adalah cara yang paling mudah. Tak kan nak jalan pun malas kan? Kalau malas sangat patahkan jela kaki tu. Kalau kita pergi pejabat dengan kereta atau motosikal, pilihlah parking yang jauh siki supaya kita boleh berjalan lama sikit. 

·         Naik tangga
Memang satu bonus la pada saya, sebab office saya memang tak ada lift atau eskalator. Office saya kat tingkat dua, sah-sah la saya kena naik tangga kan. Kalau office anda setakat tingkat 1,2, atau 3, naik lah tangga. Biar badan bergerak sikit. Kalau tak ada tangga? Boleh pilih cara lain.

·         Tekan tubi
Kalau cara ni, memang kurang sesuai untuk wanita kan. Kepada kaum lelaki, elok lah pilih cara ni. Walaupun hanya kiraan sekali sahaja, ianya cuku bermanfaat untuk membakar timbunan karbohidrat seterusnya menyegarkan tubuh badan yang keletihan.

·         Genggam bola getah
Ini cara yang paling malas lah. Kalau kita sibuk sangat kan, cukuplah dengan mengengam atau meramas sebiji bola getah kecil berulang kali. Ia dapat membantu mengurangkan tekanan di samping melancarkan perjalanan darah dan menguatkan sendi-sendi lengan.

·         Rengangan
Cara ni pun senang ja kan. Setiap sejam, cuba lakukan rengangan sekejap. Cukuolah dengan melakukan sedikit pergerakkan lain selain duduk mengadap komputer tu.

Cara mudah nak lakukan sedikit gerakan senaman untuk anda yang sibuk ni. Iyelah masa sangat mencemburui anda. Selamat beramal. hihi 



No comments:

Post a Comment

Komenlah sikit apa-apa pun. Jangan lupa tinggal jejak sekali, senang nak terjah balik..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...