advertisement

CARA MENGATASI MASALAH BAU BADAN

Sekali tengok dia ni muka cantik, hensem tapi sekali dekat, Ya Allah bau tengik. Mesti kita tak sanggup nk dekat lama2 kan. Pakai la deodoran atau minyak wangi banyak mana pun kalau berpeluh mesti tempias la bau tak enak tu kan. Maaf la ye kalau kasar bahasa, jangan lak terasa. 

Masalah bau badan ni kebiasaan berpunca daripada masalah pencernaan yang tak sempurna. ia akan menyebabkan toksin terkumpul dalam hati, hati dan ginjal berfungsi dengan baik, toksin akan mudah dikeluarkan melalui perkumuhan.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Perunding Dermatologi Pusat Perubatan Prince Court, Dr Guru Ratnavelu berkata, bau badan berpunca daripada bahan buangan terkumpul dalam badan akibat proses pencernaan yang tidak sempurna.

Dalam pengambilan pelbagai jenis makanan, majoritinya digunakan untuk tubuh manakala selebihnya ditukar ke dalam bentuk sisa buangan atau toksin. Toksin ini mudah disingkirkan jika ginjal, hati dan saluran penghadaman usus berfungsi dengan baik.

“Bau badan dicipta oleh hormon yang dipanggil pheromones tetapi jika dibiarkan, hormon semula jadi ini akan mengeluarkan bau lebih kuat apabila kelenjar peluh atau apocrine mula dijangkiti bakteria.

“Selalunya masalah ini dialami mereka yang menjangkau usia akil baligh atau peringkat remaja kerana mengalami perubahan hormon dan menjalani gaya hidup sihat,” katanya ketika ditemui di pusat perubatan itu di Kuala Lumpur, baru- baru ini.

Dalam kalangan kanak- kanak, bau badan kerap dikaitkan sebagai penanda tahap kematangannya. Misalnya, remaja perempuan mula mengalami masalah badan berbau pada usia 14 hingga 16 tahun, manakala remaja lelaki dari 15 hingga 17 tahun.

Bagi yang obes atau terlalu gemuk pula, kerap mengambil makanan pedas dan memakan ubat khusus (seperti pesakit diabetes), mereka lebih berisiko berdepan masalah bau badan.

Bau badan juga dipengaruhi oleh diet, mood, tahap hormon, jantina, tahap kesihatan, ubat-ubatan yang diambil dan bagi sesetengah orang, genetik juga memainkan peranan.

Menurutnya, setiap individu ada bau badan yang terhasil daripada peluh. Peluh adalah sebahagian daripada proses semula jadi dalam tubuh badan manusia.

Selain itu faktor genetik, penyakit kencing manis, tiroid, masalah ginjal dan hati juga antara penyumbang kepada bau badan.

“Dalam tubuh badan manusia ada dua jenis kelenjar yang menghasilkan peluh iaitu kelenjar eccrine dan apocrine. Kelenjar eccrine bertanggung jawab terhadap proses berpeluh, yang mana ia bersambung terus hingga permukaan kulit untuk menghasilkan peluh serta bertujuan mengawal suhu badan, selain membuang bahan buangan seperti urea, sodium, kalsium atau elektrolit.

“Manakala kelenjar apocrine pula merembeskan cecair yang lebih likat dan keruh serta menimbulkan masalah jika kuantitinya lebih banyak daripada kelenjar eccrine.

“Kelenjar ini berada pada bahagian tubuh yang banyak folikel rambut seperti ketiak dan tempat sulit. Ia mengandungi sebum bahan berlemak iaitu peluh dirembeskan. Sebum pula bahan organik yang tersimpan dalam kelenjar apocrine,” katanya.

Menurutnya, faktor pemakanan juga antara yang menyumbang ke arah bau badan. Antaranya rempah ratus dan bawang putih, selain banyak minum kopi atau minuman berkafein yang berpotensi menyebabkan bau pada ketiak, sama ada lelaki atau perempuan.

“Bagi mengelak perkara ini berlarutan, paling penting jaga kebersihan dan makan. Mandi dua kali sehari antara perkara mudah yang biasa dilakukan. Elakkan juga mengambil makanan mengandungi rempah ratus terlalu kuat.

“Selain itu, cukur rerambut halus yang tumbuh seperti di bahagian kemaluan serta ketiak apabila tiba waktunya. Pemakaian deodoran mengandungi bahan antiseptik juga antara yang banyak membantu meskipun bukan jaminan 100 peratus,” katanya.

Tambahnya, masalah bau badan juga mungkin dianggap ringan bagi sesetengah individu yang kurang peka. Hakikatnya, masalah ini mampu menjadi besar jika tidak dibendung segera.

“Tidak kira sama ada lelaki atau wanita, kebersihan aspek terpenting yang perlu dititikberatkan. Jangan ambil mudah perkara ini kerana apabila berlarutan, ia mampu menyebabkan hilang keyakinan diri dan malu, selain membataskan kegiatan sosial.

“Paling ditakuti, bau badan juga mampu memberi impak terhadap kehidupan peribadi. Misalnya, sukar mencari jodoh atau bagi pasangan berkahwin, ia mampu menjejaskan hubungan suami isteri,” katanya yang menasihati orang ramai supaya memberi perhatian terhadap kebersihan diri.

- HARIAN METRO
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Suplemen Yang Sesuai

1. ALFALFA COMPLEX

Kelebihan alfalfa complex yg paling utama:-
  1. Tumbuhan terbaik yang mengandungi segala zat keperluan harian tubuh manusia. 
  2. Melegakan sakit sendi dan belakang. 
  3. Menghilangkan kelesuan dan tekanan. 
  4. Memberi sensasi ‘rasa sejuk’ (alfalfa Shaklee mengandungi minyak Peppermint) 
  5. Memberi kelegaan semasa haid. 
  6. Merawat arthitis 
  7. Bagus untuk elergi dan ekzema 
  8. Merawat asma 
  9. Mencuci usus bagi membuang toksik  
  10. Mencuci buah pinggang dan merawat kencing kotor disebabkan jangkita dalam buah pinggang 
  11. Meneutralkan asid dalam badan 
  12. Merawat masalah keputihan pada wanita 
  13. Membesar dan menegangkan payudara 
  14. Bertindak seperti kacip fatimah kepada para isteri 
  15. Memulihkan urat selepas bersalin 
  16. Membantu masalah penghadaman dan pencernaan 
  17. Meningkatkan stamina seorang suami 
  18. Melegakan sembelit 
  19. Milk Booster bagi ibu menyusu

Selain Alfalfa satu lagi ialah

2.  HERB-LAX

Herb-Lax secara semulajadi merangsang pengecutan otot usus. Ini membolehkan penyingkiran sisa-sisa yang teperangkap dan memendekkan masa transit, dan mengelakkan penyerapan toksik. Herba-Lax boleh membantu meningkatkan pengaliran darah, mengurangkan bau badan, jerawat, melegakan sembelit, gas perut dan usus, dan menormalkan proses usus.

Kesimpulannya, kedua-dua vitamin ini bertindak sebagai pancuci usus(detoks), punca bau badan yang paling utama ialah masalah pencernaan. vitamin-vitamin ini dapat membantu mengeluarkan toksin yang terperangkap dalam organ badan kita. Masalah bau badan jangan dipandang remeh, ianya boleh menjatuhkan maruah kita di depan orang ramai. 

Anda boleh pilih salah satu atau kedua2nya sekali


Macam mana nak order.. Anda boleh klik saya. Proses order anda disini. harga semua ada.
atau jika anda perlukan khidmat lanjutan boleh hubungi saya

Konsultasi secara percuma 
Jom dapatkan supplemen semulajadi,dan selamat
boleh :-
follow saya di facebook Syida Hashim
atau page saya Alahai Vitamin
atau
hubungi saya syida hashim 01121421925
Email: syida_11@ymail.com
shaklee ID 1068905

No comments:

Post a Comment

Komenlah sikit apa-apa pun. Jangan lupa tinggal jejak sekali, senang nak terjah balik..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...