advertisement

ATASI SENGGUGUT DENGAN SET SHAKLEE

Period  kali ni datang on-time plak, selalunya mesti lewat seminggu, kadang2 mau sampai 2 minggu, mula la emosi ni terganggu. Biasa la kan orang perempuan, majoriti merasa simptom-simptom datang bulan(PMS) ni. 

Antara tanda-tanda PMS
*Kembung perut
*Sakit kepala
*Sembelit
*Mual2, ada yg muntah-muntah
*Timbul jerawat besar2
*Selera makan kurang
*Tekanan, mudah naik angin

Selain berlakunya simptom2 datang bulan ni, mesti anda pernah sakit perut kan, atau kita panggil senggugut. Sakit perut bila haid ni biasa kita alami. Macam saya sendiri pun tiap-tiap bulan sakit perut. Kalau biasa2 lagi tu ok la kan nak buat kerja macam biasa. Kalau yang sakit luar biasa sikit tu, hah macam mana? Ada yang sampai terpaksa ambik cuti sakit tiap2 bulan. Kerja semua terbengkalai. Kalu datang kerja juga, dah macam orang nak beranak dah tengok kan. 

Jom kita ketahui sikit apa itu senggugut?

Senggugut  berlaku apabila kesakitan dialami tidak disebabkan oleh penyakit di pelvis seperti adanya jangkitan kuman.  Senggugut jenis ini lazimnya berkait rapat dengan proses ovulasi yang berlaku pada kitaran haid berkenaan. Senggugut ini memang biasa (23 hingga 25 peratus) melanda terutamanya remaja.

Kesakitan senggugut ini berlaku hanya untuk satu atau dua hari saja sewaktu pendarahan haid. Lazimnya kesakitan ini boleh dikawal dengan mengambil ubat penahan sakit seperti paracetamol. Kesakitan senggugut ini disebabkan oleh pengeluaran prostaglandin daripada dinding rahim secara berlebihan. Prostaglandin akan menyebabkan pengecutan otot rahim berlaku dengan lebih kuat. 

Akan tetapi, jika senggugut yang berlaku sampai ke tahap teruk, pastikan rujuk dengan doktor ye. Kadang-kadang kesakitan yang berlaku adalah sebab lain. Punca seseorang mengalami senggugut tidak la saya ketahui dengan jelasnya. 

Tapi, syukur alhamdullilah saya tidak pernah mengalami senggugut yang teruk, setakat sekarang senggugut saya masih boleh dikawal. hihi.. Hari pertama dan kedua tu mesti terganggu juga la dik kerana senggugut ni.

Vitamin Mengurangkan Simptom2 PMS dan senggugut

Sebolehnya kan kita cuba la elak mengambil ubat-ubatan yang mengandungi drug ni sebab ianya tidak bagus untuk jangka panjang. Saya lebih suka amalkan cara yang semula jadi ni. Mengamalkan pengambilan vitamin yang dibuat dari ekstrak buah-buahan dan sayur-sayuran. 

Kalau nak dapatkan vitamin tersebut, semestinya saya memilih Shaklee. Dengan itu, nak la saya sharekan kat sini vitamin superb saya tu.


Jom saya ceritakan sikit tentang vitamin2 seperti dalam gambar di atas.

1. Vitamin B Complex

    Adalah vitamin yang sangat penting dalam diet seharian kita. Vitamin B Complex Shaklee mengandungi Kumpulan vitamin B yang lengkap. Ianya bagus dalam menstabilkan hormon. Kalau melibatkan  haid ni, mestilah melibatkan hormon kan. So, makan la vitamin B yang cukup. Bukan itu sahaja, vitamin B ni bagus untuk mengurangkan simptom2 sakit(xkisah la apa sakit pun). 

2. Ostematrix
     
    Ni lah pain killer saya. Tak kira la sakit senggugut ke atau sakit kepala, saya gantikan panadol dengan oste. Kalau tak sakit, selalu telan 2 biji je, kalau sakit 4 biji la masuk mulut.
Jangan tak tahu, ostematrix ni kaya dengan sumber kalsium, magnesium dan vitamin D. Ketiga2 ni memainkan peranan yang penting antara satu sama lain. Ostematrix ni bagus untuk mengurangkan kekejangan, sakit belakang ketika datang bulan. 

3. GLA Complex

     Nilah vitamin peneman kaum wanita. Ramai yang mengemarinya termasuk lah saya. Kandungan  asid gamma linolenik dlm GLA digunakan bagi membantu melegakan kesakitan semasa datang haid, sakit kepala, mengatur kitaran haid dan melegakan tanda-tanda putusnya haid. 

Sebenarnya banyak lagi fungsi setiap vitamin ni. Nak cerita semua panjang lebar sangat plak nanti. Kalau terasa tak tahan dengan senggugut tu, mai la cuba vitamin2 ni. Sila2 lah hubungi saya untuk lebih info ok.






Jom dapatkan vitamin anda disini
ORDER  (HANYA MENGGUNAKAN KAD KREDIT ATAU DEBIT)






Konsultasi secara percuma 
Jom dapatkan supplemen semulajadi,dan selamat
boleh :-
follow saya di facebook Syida Hashim
atau page saya Alahai Vitamin
atau
hubungi saya syida hashim 01121421925
Email: syida_11@ymail.com
shaklee ID 1068905

 





 

1 comment:

  1. senggugut lah paling x best sekali hahahaha. kita sellau nak elak, kita jogging selalu..

    ReplyDelete

Komenlah sikit apa-apa pun. Jangan lupa tinggal jejak sekali, senang nak terjah balik..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...